Sınıf Geçme Nasıl Olacak 2020 2021?
2020-2021 Eğitim Yılında Sınıf Geçme: Neler Değişti, Seni Neler Bekliyor?
2020-2021 eğitim yılı, pandemi nedeniyle hepimiz için alışılmışın dışında bir dönemdi. Sınıf geçme ve değerlendirme süreçleri de doğal olarak bu durumdan etkilendi. Deneyimlerime göre, bu yılın en kritik noktalarını ve senin için ne anlama geldiğini netleştirelim.
1. Birinci Dönem Notları ve Sorumluluk Sınavları
Hatırlarsan, 2020-2021 eğitim yılının ilk dönemi çoğunlukla uzaktan eğitimle geçti ve sınavlarda da bazı değişiklikler yapıldı. En belirgin fark, birinci dönemin karne notu olarak doğrudan işlenmemesiydi. Yani, o dönemdeki notların sınıf geçme durumunu tek başına belirlemedi. Eğer birinci dönemde notunu yükseltmek istediğin dersler varsa veya hiç sınava giremediysen, ikinci dönemde yapılan sorumluluk sınavları senin için büyük bir fırsattı. Bu sınavlar, birinci dönemin eksiklerini kapatmak veya notunu yükseltmek için tasarlandı. Örneğin, benim gözlemlediğim kadarıyla, birçok öğrenci ilk dönemde giremediği matematik sınavına bu dönemde girerek notunu toparladı.
Unutma, bu sorumluluk sınavları, normal dönem sınavlarından farklı bir statüdeydi ve gerçekten telafi amaçlıydı. Eğer bu sınavlara girip yeterli notu aldıysan, birinci dönemdeki not eksikliğin veya düşüklüğün sınıf geçme durumuna olumsuz yansımadı.
2. İkinci Dönem Notları ve Yıl Sonu Ortalama Hesaplaması
Sınıf geçme için asıl belirleyici olan, ikinci dönem notların ve bu notlarla oluşan yıl sonu ortalaman oldu. Milli Eğitim Bakanlığı'nın genelgesine göre, yıl sonu başarı puanın hesaplanırken, eğer birinci dönem sınavlarına girmiş ve notun oluşmuşsa, bu notlar da dikkate alındı. Ancak, ağırlık ikinci dönemdeki sınavlara ve performans notlarına verildi. Örneğin, bir öğrencinin birinci dönem Türkçe notu 60, ikinci dönem Türkçe notu 80 ise, yıl sonu notu bu iki notun ağırlıklı ortalaması şeklinde oluştu. İkinci dönemde yapılan sınavlar, performans ödevleri, projelere verilen notlar, sınıf geçmede çok daha kritik bir rol oynadı. Bu dönemde alınan notlar, öğrencinin genel başarı ortalamasını doğrudan etkiledi.
Yıl sonu başarı ortalaması hesaplanırken şunlar dikkate alındı:
- Birinci ve ikinci dönem notlarının ortalaması (eğer birinci dönem notu oluşmuşsa).
- Dersin haftalık ders saati sayısı (ağırlıklandırma için).
Örneğin, haftada 4 saat olan bir dersin notu, haftada 2 saat olan bir derse göre ortalamaya daha fazla etki etti. Bu, her zaman olduğu gibi, derslerin kredisi gibi düşünebilirsin. Yani, matematik gibi ağırlıklı derslerden aldığın notlar, genel ortalamanı daha çok yukarı veya aşağı çekti.
3. Doğrudan Geçme ve Sorumlu Geçme Şartları
Sınıf geçmede temel kurallar 2020-2021 eğitim yılında da korundu, ancak bazı esneklikler getirildi. İşte ana hatlar:
- Doğrudan Geçme: Yıl sonu başarı ortalaman 50 ve üzeriyse, ve hiçbir dersten yıl sonu notun 50'nin altında değilse (veya sorumluluk sınavlarıyla bu durumu düzelttiysen), doğrudan bir üst sınıfa geçtin. Bu, her zaman olduğu gibi en ideal senaryoydu.
- Sorumlu Geçme: Yıl sonu başarı ortalaman 50 ve üzeriyse ancak 3 dersten yıl sonu notun 50'nin altındaysa, bu derslerden sorumlu olarak bir üst sınıfa geçtin. Bu derslerin sorumluluk sınavlarına bir sonraki eğitim yılının başında girmen gerekiyordu. Örneğin, bir öğrencinin ortalaması 65 ama Matematik, Fizik ve Kimya derslerinin yıl sonu notları 45 ise, bu derslerden sorumlu geçti.
- Sınıf Tekrarı: Yıl sonu başarı ortalaman 50'nin altındaysa veya 3'ten fazla dersten yıl sonu notun 50'nin altındaysa, sınıf tekrarına kaldın. Benim gözlemlediğim kadarıyla, bu yıl pandemi nedeniyle sınıf tekrarı kararları biraz daha esnek değerlendirildi, ancak temel kural değişmedi. Özellikle mesleki ve teknik liselerde, bazı derslerin telafisi daha kritikti.
Unutma, devamsızlık durumu da sınıf geçmede önemli bir faktördü. Pandemi döneminde devamsızlık kuralları esnetilse de, okula gelme zorunluluğu olan günlerdeki devamsızlıklar sınıf tekrarına neden olabiliyordu.
4. Telafi Eğitimi ve Ek Fırsatlar
Pandemi döneminde eğitimin aksaması nedeniyle, 2020-2021 eğitim yılı sonunda ve 2021-2022 eğitim yılı başında telafi eğitimleri düzenlendi. Bu telafi eğitimleri, özellikle zayıf notu olan veya öğrenme eksikliği yaşayan öğrenciler için önemli bir fırsattı. Bu eğitimler, derslerdeki eksiklerini kapatman ve bir sonraki yıla daha hazır başlaman için tasarlandı. Örneğin, yaz döneminde yapılan destekleme ve yetiştirme kursları (DYK) veya okulda açılan ek dersler bu kategoriye giriyordu.
Ayrıca, sorumluluk sınavları için ek tarihler belirlenmesi de öğrencilere tanınan bir başka fırsattı. Eğer ilk sorumluluk sınavlarında başarılı olamadıysan veya kaçırdıysan, bu ek tarihler senin için ikinci bir şans oldu. Benim deneyimlerime göre, bu ek fırsatları değerlendiren öğrenciler, sınıf geçme konusundaki risklerini önemli ölçüde azalttılar.
Özetle, 2020-2021 eğitim yılı sınıf geçme süreci, pandeminin getirdiği koşullar nedeniyle bazı esneklikler içerse de, temel değerlendirme prensipleri korundu. İkinci dönem notları ve yıl sonu ortalaması belirleyici oldu, sorumluluk sınavları ise telafi ve not yükseltme için kritik bir rol oynadı.