AYT edebiyattan hangi konular çıkarıldı?
AYT Edebiyat Müfredatında Güncellemeler: Neler Kaldı, Neler Gitti?
Merhaba! AYT Edebiyat hazırlığında olan sen için bu güncellemeler oldukça kritik. Deneyimlerime göre, müfredattaki değişiklikler her zaman bir kafa karışıklığı yaratabiliyor. Gelin, bu konuyu netleştirelim ve boşa zaman harcamamanı sağlayalım.
- Tanzimat Dönemi'nden Bazı Eserler ve Yazarlar Çıkarıldı
Özellikle ilk dönem Tanzimat edebiyatı ile ilgili bazı eserler ve yazarlar AYT müfredatından kaldırıldı. Örneğin, Şinasi'nin "Şair Evlenmesi" adlı tiyatro eseri artık doğrudan soru olarak gelmeyecek. Bu, edebiyatımızın temel taşlarından biri olmasına rağmen, sınav formatına göre bazı güncellemeler yapıldığını gösteriyor. Yine aynı dönemden Namık Kemal'in "Vatan Yahut Silistre" gibi daha çok sahne odaklı eserleri ve Ahmet Vefik Paşa'nın tiyatro çevirileri gibi bazı başlıklar da müfredattan çıkarıldı. Bu durum, daha çok Tanzimat'ın oluşum sürecini ve temel fikir akımlarını anlamaya yönelik bir odaklanma olduğunu gösteriyor.
Öneri: Bu eserlere tamamen yabancı kalma. Genel bir fikir edinmek, edebiyat tarihindeki yerlerini bilmek yine de faydalı olabilir. Ancak yoğun bir şekilde bu eserlerin detaylarına çalışmak yerine, genel Tanzimat dönemi özelliklerine ve diğer önemli yazarların (Ziya Paşa, Şemsettin Sami gibi) eserlerine odaklanmak daha verimli olacaktır.- Servet-i Fünun Dönemi'nde Bazı Odak Noktaları Değişti
Servet-i Fünun dönemi, AYT Edebiyat'ın en önemli ve kapsamlı konularından biri. Ancak burada da bazı incelikler var. Tevfik Fikret ve Mehmet Akif Ersoy gibi isimlerin bireysel şiirlerinin yanı sıra, bu dönemdeki toplumsal eleştiri ve sanat için sanat anlayışının evrimi daha çok ön plana çıkacak. Özellikle Tevfik Fikret'in "Sis" gibi daha sembolik şiirleri ve Mehmet Akif'in Safahat'taki toplumsal mesajları, bu dönemin anahtar eserleri olmaya devam ediyor. Ancak, dönemin daha az bilinen bazı şairlerinin eserlerine ayrılan süre ve önem azalmış olabilir.
Öneri: Servet-i Fünun'da Cenap Şahabettin, Tevfik Fikret ve Halit Ziya Uşaklıgil gibi kilit isimlerin eserlerinin ana temalarını, edebi kişiliklerini ve dönem içindeki yerlerini çok iyi bilmelisin. Özellikle edebi akımların (parnasizm, sembolizm) bu dönemdeki yansımalarına odaklan. Mehmet Akif'in "Safahat"ını okurken, sadece şiir olarak değil, dönemin toplumsal ve siyasi atmosferini yansıtan bir belge olarak da değerlendirmeye çalış.- Milli Edebiyat ve Cumhuriyet Dönemi'nde Bazı Alt Başlıklar Daraltıldı
Milli Edebiyat ve Cumhuriyet dönemi, AYT Edebiyat'ın en geniş konuları arasında. Bu alanlarda yapılan değişiklikler genellikle, bazı alt başlıkların daha genel bir çerçevede ele alınması şeklinde. Örneğin, Cumhuriyet'in ilk yıllarındaki farklı edebi toplulukların (Yedi Meşaleciler gibi) detaylı analizleri yerine, bu toplulukların genel özellikleri ve edebiyatımıza getirdiği yenilikler daha çok sorulabilir. Yine aynı şekilde, bazı romanların veya hikayelerin spesifik karakter analizlerinden ziyade, dönemin genel edebi eğilimleri ve bu eserlerin temsil ettiği akımlar daha önemli hale gelebilir.
Öneri: Milli Edebiyat döneminde Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp ve Mehmet Emin Yurdakul gibi isimlerin milli duyarlılığı ve dil anlayışını pekiştiren eserlerine odaklan. Cumhuriyet dönemi için ise, ilk kuşak roman yazarları (Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Halide Edip Adıvar, Reşat Nuri Güntekin gibi) ve onların eserlerinin temsil ettiği toplumsal değişimleri ve modernleşme sürecini anlamak kritik. Füruzan, Adalet Ağaoğlu gibi daha modern yazarların eserlerinin de ana temalarını ve edebi yaklaşımlarını bilmek, soruları doğru cevaplamana yardımcı olacaktır.Bu değişiklikler, sınavın daha çok temel bilgi ve analiz yeteneğine odaklanmasını sağlamayı amaçlıyor. Deneyimlerime göre, bu güncellemelerle birlikte ezberden çok, okuduğunu anlama ve yorumlama becerisi daha fazla önem kazanıyor. Başarılar dilerim!