Mazotla benzin karışırsa ne olur?

Mazotlu Araçta Benzin Kullanmanın Sonuçları

Yaşam bazen aceleye gelir, bazen de en olmadık anlarda hatalar yapabiliriz. Hele bir de araçlarımızın yakıtını doldururken yaşadığımız bir anlık dalgınlık, hem canımızı sıkabilir hem de cüzdanımızı epey bir zorlayabilir. Mazotlu bir araca yanlışlıkla benzin doldurmak, işte tam da böyle bir durum. Tecrübelerime göre bu tür bir hata, aracının motorunda ciddi sorunlara yol açabilir.

Neden mi? Mazot ve benzin, motorların çalışma prensipleri gereği birbirinden tamamen farklı yakıtlardır. Mazot, yüksek sıkıştırma oranlarıyla tutuşan, yani sıkıştırıldığında kendi kendine ateşlenen bir yakıttır. Benzin ise bujinin kıvılcımıyla ateşlenen, daha kolay buharlaşan bir yakıttır. Eğer sen mazotlu bir araca benzin koyarsan, motorun ilk başta belki çalışır gibi olur ama hemen ardından problemler başlar.

Motorun Karşılaşacağı Temel Sorunlar

Benzinin mazotlu motorda yarattığı ilk etki, yakıtın yanma odasında yeterli sıkıştırmayı sağlayamamasıdır. Bu durum, motorun tekleyerek çalışmasına, güç kaybı yaşamasına ve hatta stop etmesine neden olur. Daha da kötüsü, benzin, mazotun aksine yağlayıcı bir özelliğe sahip değildir. Mazot sistemi, yakıtın kendi yağlayıcılığından faydalanırken, benzin bu sistemi kurutarak yakıt pompası ve enjektörler gibi hassas parçaların aşınmasına ve zarar görmesine yol açar.

Bu aşınma, kısa vadede performans düşüşü olarak kendini gösterirken, uzun vadede yakıt sisteminin tamamen yenilenmesini gerektirebilir. Bu da, tahmin edebileceğin gibi, oldukça masraflı bir durumdur. Örneğin, bir common rail mazot sisteminde enjektörler ve yakıt pompası, benzinle temas ettiğinde çok çabuk bozulabilir. Bu parçaların değişim maliyeti, aracının modeline göre 10.000 TL'den başlayıp 50.000 TL'ye kadar çıkabilir.

Ne Yapmalı? İlk Adımlar ve Öneriler

Eğer böyle bir hata yaptıysan, ilk ve en önemli adım kesinlikle motoru kesinlikle çalıştırmamaktır. Eğer motor çalıştıysa bile, hemen durdurmalısın. Ne kadar az çalıştırırsan, hasarın boyutu o kadar az olur.

Bundan sonra yapman gerekenler şunlardır:

  • Aracın yakıt deposunun tamamen boşaltılmasını sağlamalısın. Bu işlem için bir çekici çağırman en doğrusudur. Kendi başına depoyu boşaltmaya çalışmak hem tehlikeli olabilir hem de tüm yakıtı tam olarak tahliye edemeyebilirsin.
  • Depo boşaltıldıktan sonra, yakıt sisteminin temizlenmesi gerekir. Bu, yakıt hattının, filtresinin ve enjektörlerin benzin kalıntılarından arındırılması anlamına gelir. Bu işlemin profesyonelce yapılması, ileride oluşabilecek sorunları engeller. Bir servis uzmanı, yakıt sistemini özel kimyasallarla temizleyerek olası hasarları minimize edecektir.
  • Temizlik işleminden sonra yeni mazot doldurulabilir. Eğer erken fark ettiysen ve motor çok kısa bir süre çalıştıysa, sadece temizlikle sorun çözülebilir. Ancak motor bir süre çalıştıysa veya teklemeler başladıysa, enjektörlerin ve yakıt pompasının kontrol edilmesi gerekebilir.

Maliyetler ve Önlemler

Bu tür bir hatanın maliyeti, hatanın ne kadar erken fark edildiğine ve motorun ne kadar süreyle çalıştığına bağlıdır. Sadece depoyu boşaltıp sistemi temizletmek, aracın modeline göre genellikle 1.000 TL ile 5.000 TL arasında bir maliyete sahip olabilir. Ancak motor parçalarında hasar oluştuysa, bu rakam yukarıda belirttiğim gibi on binlerce lirayı bulabilir.

Bu tür durumları önlemenin en etkili yolu, yakıt doldururken çok dikkatli olmaktır. Her zaman aracının yakıt türünü teyit et. Eğer farklı bir araç kullanıyorsan, özellikle dikkatli ol. Yakıt pompası tabancalarının renk kodlamaları da yardımcı olabilir; genellikle mazot pompaları siyah, benzin pompaları ise yeşil veya kırmızı renkte olur.

Unutma, birkaç dakikalık bir dikkatsizlik, aracının motoru için haftalarca süren bir onarım süreci ve ciddi bir maliyet anlamına gelebilir. Bu nedenle yakıt alırken her zaman iki kere kontrol et!