logo

reklam
04 Aralık 2017

“Sistem değişiklikleri çocukların psikolojisini bozuyor”

TEOG, YGS ve LYS’de yaşanan sürekli değişimlerin sınava girecek çocukları psikolojik olarak olumsuz etkilediğini söyleyen MCBÜ Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Ana Bilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Hasan Kandemir, yaşanılan süreçte belirsizliğin ortadan kaldırılmasının hayati olduğuna değinerek, “Her ne yapılacaksa yapılsın mutlaka çok hızlı bir şekilde, erken bir şekilde ve üzerinde düşünülerek bir daha değişmeyeceği şekilde yapılmalı” dedi.

Son zamanlarda TEOG, YGS ve LYS’de yaşanan değişiklikler, sınava girecek çocukları psikolojik olarak olumsuz etkiliyor. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Ana Bilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Hasan Kandemir, sınav sistemlerindeki sürekli değişimlerle ilgili açıklamalarda bulundu.

“ÇOCUKLAR ÇOK OLUMSUZ ETKİLENİYORLAR”

Sınav sistemlerindeki değişikliklerin bireylerin üzerinde olumsuz etkisi olduğuna dikkat çeken Kandemir, “Bizler eğitimci değiliz, o yüzden bu durumun eğitim boyutuyla ilgili yorum yapamayız. Ama psikolojik boyutuna baktığımız zaman; çocuklar bundan çok olumsuz şekilde etkileniyorlar. ‘Neredeyse her sabah yeni bir sisteme uyanıyorlar’ diye tabir edebiliriz. Çok büyük bir belirsizlik var. Zaten çocuklar bunun kaygısını çok ciddi oranda yaşıyorlar” şeklinde konuştu.

MOTİVASYONLARI BOZULUYOR

Kandemir, yaşanılan belirsizliğin çocukların motivasyonunu bozduğunu belirterek, “Sınavın her detayı belli olsa bile bizim ‘sınav kaygısı’ dediğimiz, çocukların çok ciddi anlamda stres yaşadıkları bir psikolojik süreçle zaten karşı karşıyayız. Kaygıyı oluşturan en önemli faktör de belirsizliktir. Sonucunda ne olacağının bilinememesi. Bir de sınavla ilgili hiçbir şey belli değilse veya değişiyorsa bu durumun çok olumsuz sonuçlarıyla karşılaşıyoruz. Çocukların motivasyonları bozuluyor, çalışmak istemiyorlar, geleceğe karşı bir güvensizlik, umutsuzluk oluşuyor. ‘Ne olacağı belli değil, zaten ben ne kadar çalışırsam çalışayım, benim dışımdaki nedenlerden dolayı bu işte bir olumsuzluk olabilir’ gibi fikirler yerleşebiliyor çocuklarda. Bu da hem motivasyonu bozuyor hem de kendi önündeki hedefleri programladığı uygulamaları engelliyor” dedi.

“BİR AN ÖNCE SİSTEM BELİRLENMELİ”

“Her ne yapılacaksa yapılsın mutlaka çok hızlı bir şekilde, erken bir şekilde ve üzerinde düşünülerek bir daha değişmeyeceği şekilde yapılmalı” diyen Kandemir, “Çünkü ‘Yeni bir sistem getirildi’ deniliyor bir bakıyoruz ‘filanca dersten soru sorulmayacak’ deniliyor, birileri itiraz ediyor, 2 hafta sonra o sorular da sorulacak deniliyor. Sonra başka bir yerden itiraz geliyor bunlar da etkiliyor. Mümkün olan en hızlı şekilde sistem ne olacaksa, o sınavda ne sorulacaksa, nelerin üzerinde durulacaksa çocukların kafasındaki soru işaretlerini giderecek şekilde bir netliğe kavuşması gerekiyor ki sınava hazırlanan öğrenciler de buna yönelik kendi kafalarında o netliği oluşturabilsinler” ifadelerini kullandı.

“VELİLERİN DE KAFASI KARIŞTI”

Kandemir, yaşanılan süreçte belirsizliğin ortadan kaldırılmasının hayati olduğuna değinerek, “Çocuklar neredeyse ilkokula başladıkları ilk günden itibaren liseye geçiş sınavı ve yüksek öğrenime geçiş sınavı olmak üzere 2 sınava yönelik hazırlanıyorlar ama son anda veya kısa bir süre içerisinde olacak değişiklikler ve belirsizlikler sadece çocukları değil, velilerin de çok kafalarını karıştırıyor ve olumsuz anlamda hem psikolojik açıdan olsun hem başka açılardan olsun motivasyonu bozarak sıkıntı oluşturuyor. Mutlaka net bir şekilde çocuklara en uygun sistemlerin; bunun üzerinde profesyonel bireylerin çalışarak, çocukların akıllarında soru işareti bırakmayacak şekilde hazırlanması ve bu bilgilerin paylaşılması gerekiyor” dedi. Buket Uşaklı

Share
82 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ